På flyttefot? Vi gir deg 6 gode pakketips som gjør flyttingen enklere og mindre stressende.
De fleste gleder seg til de skal flytte. Kanskje har du kjøpt drømmehuset, eller kanskje du bare trengte en ny start på et nytt sted. Til tross for at mange gleder seg til å flytte, er det nok få som synes selve flytteprosessen er særlig underholdende.
Alle eiendeler skal pakkes ned, og det er lite som skal til før man mister oversikten. I denne artikkelen gir vi deg derfor 6 gode pakketips til flytting.
1. Lag en huskeliste
Enklere tips skal man lete lenge etter. Likevel ser det ut til at mange dropper å lage en huskeliste. Man vet jo selv hva man eier, så hva skal man vel med en liste?
Når man skal flytte er det ofte mange baller i luften samtidig, og det blir mye å holde styr på. I tillegg har man alle andre dagligdagse gjøremål som også skal bli gjort.
Det er derfor sjeldent at man ikke kan få litt ut av en liten huskeliste. Du trenger ikke nødvendigvis skrive ned alt du skal ta med deg, men du bør heller fokusere på overordnede gjøremål.
I punktlisten under kan du se gode eksempler på hva man kan skrive opp på huskelisten.
- Si opp internett- og TV-abonnementet.
- Melde flytting til folkeregisteret.
- Melde flytting til posten.
- Avlesing av strøm- og vannmåler.
- Rengjøring før neste eier overtar.
Om dere er flere om jobben kan det også være lurt å fordele ansvaret mellom dere. Dette kan gjerne tilføyes på huskelisten. Slik får man full oversikt over hva som skal gjøres, og hvem som skal gjøre det.
- Les også: 10 gode tips før salg av bolig
2. Bruk flytteesker
Nedpakking av alle personlige eiendeler er nok det som ofte tar lengst tid med flyttingen. Her er det likevel mye man kan gjøre selv for at prosessen skal gå så sømløst som mulig.
Et av våre største tips er å bruke flytteesker. Fall for all del ikke for fristelsen med å pakke alt i store søppelsekker, med unntak av klær. Been there, done that. Aldri igjen!
Hvordan du velger å pakke kan også påvirke flytteprosessen i ganske stor grad. I første omgang bør du forsikre deg om at eskene du kjøper er stødige. Samtidig bør de ha en relativt solid bunn, slik at de takler litt tyngre gjenstander.
Generelt sett bør du også plassere de tyngste gjenstandene nederst i esken. De letteste plasseres øverst, og du bør samtidig sikre at vekten fordeles relativt jevnt i esken. Maksbelastningen for 70-liters flytteesker er som regel rundt 35 kilo, og det bør du naturligvis ikke overskride.
Husk også på at eskene faktisk skal bæres. Ingen grunn til å gjøre de så tunge som mulig!
3. Sett merkelapper på eskene
Du pakker ned alle eskene, setter de i flyttebilen, og er klar for å ta de ut igjen. Men hvor skal alle eskene da?
Du skjønner sikkert hvor vi vil hen. Merkelapper, selvfølgelig!
Hver eneste eske bør merkes med hva den inneholder, og eventuelt hvilket rom det hører til i. Tallerkener og bestikk kan for eksempel merkes med «Kjøkken – Servise», mens eiendeler fra sofakroken kan merkes med «Stue – Pynt i sofakrok».
Dette er tilnærmet umulig å misforstå, og det blir så mye enklere når du skal pakke ut igjen.
- Les også: Mangel på merkelapper? Du kan alltids bruke navnelapper, som kommer godt med i hverdagen ellers også.
4. Fokuser på ett rom av gangen
Å flytte kan være ganske så stressende. Ofte smitter dette videre over på selve pakkinga.
Man nærmest løper rundt med armene i været, og hele opplegget kan mildt sagt bli litt kaotisk. For å holde så god oversikt som mulig anbefaler vi at du forholder deg til kun ett rom av gangen.
Først pakker du ned alt i stua. Deretter går du videre til kjøkkenet, og så videre. Prosessen vil da bli mye mer systematisk, og du ender ikke opp med å blande gjenstander fra forskjellige rom i samme boks.
Om du har vært flink og fulgt det forrige tipset vårt (merkelapper), kan du også følge samme strategi når du pakker ut igjen.
5. Bruk ABC-metoden
ABC-metoden går enkelt og greit ut på at du markerer eskene utifra hvor «viktige» eiendelene i esken er.
De eiendelene du må ha med en gang (toalettartikler, sengetøy og lignende) markeres med en A. Når du skal pakke ut igjen vet du dermed hvilke esker du bør fokusere på.
Ofte rekker man heller ikke å pakke ut alt i løpet av den første dagen. B- og C-eskene kan derfor fint vente til neste dag. Om du flytter til en litt mindre bolig ser du kanskje også at du ikke får plass til alle eiendelene dine. C-eskene kan derfor fint puttes i boden. Du vet jo uansett at det ikke er noe veldig viktig som ligger i akkurat disse eskene!
6. Hold hodet kaldt
Vårt siste råd blir enkelt og greit å holde hodet kaldt. Å flytte kan og bør være gøy, ikke stressende og uhyggelig. Ro ned, ta en pust i bakken. Det du ikke rekker i dag kan du ta i morgen!
- Les også: 5 oppgraderinger for hjemmekontoret